frans
|
|
Een korte geschiedenis van het voorafgaande
Om het niet te lang te maken (voor een langere versie moet je even wachten):
|
Op zondag 5 augustus 2018 had ik weekenddienst bij
SDHDAT (Stichting
DierenHulp DierenAmbulance Tiel)
en was juist tegen twee uur (middag)
op de terugweg naar huis. Of ik naar Wadenoyen kon gaan, daar liep
een pelikaan(!) op het erf. Marja (de directeur) zou er ook naar toe
gaan (ik was alleen onderweg) voor assistentie.
We kwamen ongeveer gelijk aan.
De bewoners hadden al een foto van het diertje gemaakt, die kregen wij naderhand toegestuurd per e-mail.
Dan wat spullen uit de ambulance halen. Natuurlijk een vangnet maar
ook een laken om de pelikaan in te pakken. En niet te vergeten:
ducttape (gelukkig is het niet 'ducktape', de pelikaan zou zich
dan waarschijnlijk zwaar beledeigd voelen!).
De centraliste was intussen aan het zoeken gegaan naar een
mogelijke eigenaar. Er was een adres, een kleine kilometer van de
vindplaats, gevonden maar helaas bleek daar niemand thuis.
|
De Gelderlander, onze regionale krant, had op de dinsdagen een
rubriek "De vrijwilliger". De voorzitter van de buurtbusvereniging
Maurik had mij daarvoor aangemeld op grond van het feit dat ik
daar chauffeur en webmaster was.
|
In februari 2014 heb ik mij aangemeld als secretaris bij deze stichting en ben ik ook tijdens de eerste bestuursvergadering die ik bijwoonde als dusdanig geaccepteerd door de op dat moment resterende twee bestuursleden. Door verdwijnen van enkele bestuursleden waren de functies van voorzitter, secretaris en penningmeester in één hand gekomen. Na overleg heb ik niet alleen het secretariaat overgenomen maar ook de donateursadministratie (die toch een grensgebied tussen secretaris en penningmeester is). Een tweede nieuw bestuurslid ging het onderhoud van de website doen, dat had ook al enkele jaren stil gelegen. Helaas moest hij aan het eind van 2014 al bedanken omdat zijn werk veel meer tijd ging vergen. Ik heb toen ook het onderhoud van de website er bij genomen. Ook in 2014 kwam deze man met het voorstel om ons kwartaalblad, tot dan een zwartwit blaadje op A4-formaat met een geel kartonnen omslag, in het vervolg te laten drukken bij Editoo in Arnhem. Dat deden ze bij de molen waar hij als vrijwilliger werkte ook. Het zou in vierkleurendruk op A4-formaat een stuk goedkoper zijn. Inderdaad iets lager bedrag per kwartaal aan de drukkerij maar dan inclusief de verzendkosten (die tegen de driehonderd euro per kwartaal lagen. In 2016 ben ik twee keer als afgevaardigde van de SVGM naar de heropening van een gerestaureerde molen geweest om een enveloppe met inhoud te overhandigen. Op 13 mei was dat, op de fiets, naar Hellouw, naar de Achterste of Laaglandse Molen (dat is de wipmolen vlak langs de A15). Op 18 juni dichter bij huis, naar Ingen naar de 'Op Hoop van Beter' (rechts). Daar heb ik mijn speech aangepast aan de woorden van de voorzitter in zijn speech waarin hij te kennen gaf dat hij hoopte dat het de molen zo goed zou blijven gaan als het op dat moment ging. Ik zei dus dat naar mijn mening hij daarmee voorbij ging aan de naam van de molen. Op 1 oktober 2018 vertrok ik als secretaris uit het bestuur. De donateursadministratie en de website doe ik wel nog steeds. |
CRICKET
In 1992 ben ik cricket gaan spelen voor een club in Tiel.
Een keertje meegedaan met de training en zondag zou ik, als
toeschouwer, mee gaan naar een uitwedstrijd. 'Even' naar Hengelo
in Twente. Zaterdag telefoon, of ik alsjeblieft cricketkleding
wilde meenemen; ze hadden een paar mensen te kort. Dat werd dus
mijn eerste cricketwedstrijd. De week erna in Tiel, daarna in
Groningen en Wageningen. Ik heb dat seizoen verder alle
wedstrijden gespeeld.
De bedrijfscompetitie is een cricketcompetitie die op de zomeravonden (hoewel: van mei t/m augustus) wordt gespeeld tussen teams die meestal aan één bedrijf gerelateerd zijn. Na een aantal jaren stopte dat wegens te weinig leden. Een paar jaar later had de bank, inmiddels ING, weer een team en ging ik daarin meespelen. Op de foto rechts het team. Ik speelde toen niet mee wegens een rugpobleem. In 2011 gaven de leden van de commissie bedrijfscricket aan te willen stoppen. Ik heb me toen aangemeld voor de functie van wedstrijdsecretaris. Ik maakte toen al een paar jaar een werkblad in Excel voor het invullen van de uitslagen en het automatisch doortellen daarvan in een stand. Dit omdat de toenmalige wedstrijdsecretaris te weinig handigheid had met Excel en er bij het handmatig doortellen te vaak dingen fout gingen.
In 2012 trad ik dus aan in de commissie en moest ik dus naast
het uitslagenblad ook het competitieschema maken. Voor een
onvolledige competitie want elk team kan opgeven hoeveel
wedstrijden ze willen spelen. Dat aantal kan variëren van
acht tot achttien. En ik moest ook rekening houden met de
mogelijkheden van de velden waar gespeeld moest worden.
waren er wel vier teams die hun thuiswedstrijden bij dezelfde
vereniging speelden dus moest ik wel weten op welke dagen er
hoeveel velden beschikbaar waren voor de bedrijfscompetitie.
Maar het lukt over het algemeen vrij redelijk.
Nu is het afwachten of er in 2021 weer een redelijke competitie gehouden kan worden. Als het doorgaat zal ik ook wel weer een aantal wedstrijden spelen voor WCC (De Witte Cricket Club, van De Nieuwe of Littéraire Sociëteit De Witte, gevstigd sinds 1870 aan het Plein in Den Haag. Het gebouw beslaat de gehele noordzijde van het Plein. Een nadeel is wel dat je daar bij het slotdiner keurig in het pak en met sokken en dichte schoenen moet verschijnen. |
Seniorendiner Groene Eik In juni 2011 begon in Zoelmond een afdeling van Senioren aanBod om voor senioren één maal per maand een maaltijd te koken die tegen een bescheiden vergoeding genoten kon worden. Er stond een oproep in een huis-aan-huisblad voor vrijwilligers. Ik heb me daarvoor aangemeld en op vrijdag 17 juni was de eerste bijeenkomst om kennis te maken met de collega's en de regels. De dinsdag daarop werd voor de eerste keer gekookt; die eerste keer voor acht klanten. Meteen daarna was het zomerreces, in de maanden juli en augustus is het vakantie. Ook in december koken we niet. Er is dan al een groter kerstdiner voor alle leden van SaB. De andere negen maanden kookt onze ploeg op één dinsdag in de maand. Het diner begint om vijf uur. In Beusichem is ook een groep, die hebben het diner op één woensdag in de maand om één uur.
De naam 'Groene Eik' komt van het dorpshuis in Zoelmond. Inmiddels
wordt het diner al sinds januari 2013 in het Zoetzand in Beusichem
gehouden want de Groene Eik is al jaren geleden gesloopt. De naam
Groene Eik is wél blijven hangen aan het diner van onze groep. Het
logo dat ik ontwierp is gebaseerd op een afbeelding van een eik
waar ik een grote tafel bij heb getekend, om de stam heen.
Met ingang van september 2012 ben ik met acht stemmen voor en een tegen (de mijne) benoemd tot coördinator van onze groep. Het eerste jaar werd de coördinatie gedaan door een bestuurslid van SaB. In alle jaren dat we nu draaien zijn we een vrijwilligster kwijtgeraakt door verhuizing en is er ook tegelijkertijd een nieuwe bij gekomen. Een andere vrijwilligster verhuisde naar Arcen maar bleef wel meedoen. Het voorlopig laatste diner was op 3 maart 2020; daarna is er niet meer door ons gekookt wegens de coronamaatregelen. Dus op dit moment, half maart 2021, ligt het dus al een jaar stil en de verwachting is niet dat er vóór de zomer nog actie wordt ondernomen. Meestal gaat de ploeg na afloop van het seizoen, dus eind juni of begin juli, samen uit eten. Dat betalen we dan deels uit de fooienpot, deels uit de eigen maandelijkse bijdrage, en, indien nodig, deels ter plekke uit de eigen portemonnee. Volgens Roos ga ik dan uit eten met mijn harem. Van de ploeg van negen zijn er acht dames. Soms zijn we niet helemaal compleet, een datum vinden waarop iedereen kan is altijd lastig. |
BUURTBUS MAURIK - BEUSICHEM Op 28 mei 2014 ben ik gestart als chauffeur op buurtbus lijn 263 van Arriva, de lijn van Maurik naar Beusichem en terug. De bus wordt gestald in Maurik, een paar honderd meter van het startpunt van de route. We rijden vijftien diensten per week, drie per dag op werkdagen. De eerste rit start om ongeveer acht uur, de laatste eindigt tegen zeven uur. Na de laatste rit kunnen de klanten nog wel vervoerd worden. Dat heet dan de beldbus, maar is meestal een taxi tussen de twee aangegeven haltes. Ik heb gekozen voor de middagdienst. De eerste rit daarvan is momenteel (2021) met een start op 11:58 vanaf verzorgingshuis "De Valentijn" in Maurik. Als je dienst hebt op de ochtend of de avond moet je met eigen vervoer naar het startpunt en later weer naar huis. Maar ik woon langs de route dus ik wordt tegen half twaalf voor de deur opgepikt en om kwart over vier weer daar afgezet (op de foto rechts rijden we net weg nadat ik ben ingestapt; ik ben dat gele vlekje achter de eerste zijruit. Dan ben ik iets meer tijd kwijt maar ik kan de auto laten staan. Bovendien ben ik dan ruim op tijd thuis voor het avondeten, ook wat waard (vooral voor Roos).
Op 6 september 2016 heb ik het beheer van de
website
overgenomen. Tot op heden is die nog in mijn beheer. Ik ben nog steeds
op zoek naar wat tijd om een hoop ingewikkelde constructies in de opzet
van deze site te vereenvoudigen. Met de noodzakelijkste is dat inmiddels
gelukt. Maar het vinden van tijd voor de niet-noodzakelijke is altijd
lastig.
|
SLOT LOEVESTEIN In oktober 2006 kreeg ik bericht dat de aanvraag tot vervroegd stoppen in het kader van de regeling 57½ definitief was goedgekeurd. Ik zou per 1 december mogen vertrekken. Omdat ik de klus waar ik mee bezig was eigenlijk wel graag wilde afmaken (het spul moest per 1 maart draaien) werd gekeken wat mogelijk was. Uitstel kon uiterlijk tot 1 februari 2007, anders zou de regeling niet meer van toepassing zijn. Aldus werd besloten.
In de kerstvakantie wilden we een dagje ergens heen, maar waarheen?
Op tafel lag een boekje 'Mooi Gelderland'. Daar maar eens in kijken.
Het viel open op slot Loevestein. Jammer, dat was niet open op
donderdag 28 december die we in gedachten hadden. Maar voor de
zekerheid even op het internet kijken, misschien was er wel iets
veranderd. Dat niet, maar ik zag wél iets dat mijn nieuwsgierigheid
wekte: een rubriek vacatures. Een daarvan was voor een vrijwilliger
klusjesman, bijvoorbeeld een ervaren doe-het-zelver. Naar mijn
idee was ik dat en ik heb dus een sollicitatie geschreven met
een aangepast cv. Niet mijn beroepsloopbaan maar wat ik zoal
aan klussen thuis had gedaan.
Zeer gevarieerd werk. Kleine dingetjes, zoals het vervangen van een beschadigde wandcontactdoos. Maar ook het ontwerpen van een eenvoudig demontabel kassahokje voor bij de evenementen. Ook het vervangen van kapotte lampen hoort er bij. 'Even' een plafondlamp in de Grote Camer vervangen. Je bent zo ruim een uur verder. Eerst de driedelige ladder (ruim vier meter per deel) in het vertrek zien te krijgen en daar opzetten in A-vorm met opsteekdeel. De lamp hangt namelijk bijna twee meter van de wanden af op een hoogte van ruim zes meter. De beheerder gaat dan op de stabilisatiebalk staan zodat de ladder wat steviger staat. Dan naar boven, een lastig armatuur openmaken, de lamp er uit en beneden de nieuwe ophalen en er in zetten. Armatuur sluiten, ladder opvouwen en weer wegbrengen. Ook een keer een puzzel moeten maken van een foto van het harnas. Armen, benen, helm, alles apart. Mochten de kinderen het weer samenvoegen tot één harnas (van net iets minder dan originele grootte!). Ook een van de landkaart van de Lage Landen.
Aan het eind van 2007 waren er vacatures voor gidsen. Heb ik
me voor aangemeld, ben aangenomen en ik mocht dus naar de cursus
voor alle gidsen. Men vond dat iedereen maar weer eens op één
spoor gezet moest worden want in de loop der jaren waren enkele
delen van verhalen wat te fantasievol geworden.
Een paar jaar later kreeg ik geregeld last van mijn rug. Klussen
werd daardoor gelimiteerd tot drie kwartier à een uur. Dat is niet
efficient met twee keer drie kwartier rijden om er te komen.
Conclusie: stoppen met klussen. Het enige dat ik bleef doen was
het ophangen van 22 posterborden in de gemeente Zaltbommel in
tien kernen plus bij Loevestein langs de N322. Dat kost in de
regel ruim drie uur ophangen en twee uur weghalen en is niet
te belastend voor de rug.
|